1787-ben ezen a napon született Louis-Jacques-Mandé Daguerre francia feltaláló, tájkép- és dekorációfestő, a fényképezés történetének egyik úttörője.

Első találmányaként létrehozott egy, a kép idő- és térbeli változását érzékeltető eszközt, amelyben egy áttetszővé tett festett vászonkép mögé színezett, vékony selyemvásznakat helyezett el. Zsinórok mozgatásával és fény segítségével természeti jelenségeket érzékeltetett. Foglalkoztatni kezdte az a probléma, hogy milyen technikai eszközzel lehetne a világ képmását létrehozni. Az első kísérletei nem jártak eredménnyel. 1829-ben társult Joseph Niépce-szel, aki szintén a fényképezőgép feltalálásán dolgozott, de Niepce 1833-ban meghalt. Daguerre-nek egyedül 1837-re sikerült kifejlesztenie az azóta róla elnevezett a dagerrotípiát egy évvel később elkészítette a világ első embert ábrázoló fotográfiáját, a Boulevard du Temple-t. 1839-ben hozta nyilvánosságra találmányát, de nem szabadalmaztatta. Ezért cserébe a francia kormány élete végéig járadékot fizetett neki és Niépce fiának is.
A kép története: Daguerre Párizsban, a rue des Marais 5. szám alatt lakott, az épületből a Boulevard du Temple-re nyílott kilátás. 1838 tavaszán innen, lakásának ablakából készített három felvételt. Ezek egyike volt a Boulevard du Temple címen ismertté vált kép, mely, a hozzáfűzött felirat szerint „Reggel nyolc órakor” készült. A 12,9 x 16,3 cm-es, közvetlenül egy lemezre rögzített dagerrotípia nem volt tökéletes: oldalhelytelen volt, csillogó felülete a beesett fény szögétől függően pozitívból negatívba fordult. A viszonylag hosszú – több mint tíz perces – expozíciós időnek köszönhetően, a Boulevard du Temple forgatagából semmi nem érzékelhető. Azonban a kép bal alsó részén két emberi alak kivehető: egy cipőjét tisztíttató úr, valamint maga a cipőtisztító. Kilétüket nem sikerült megállapítani, de egyes feltételezések szerint Daguerre által a fotó elkészítéséhez felkért személyekről lehet szó. A lemezekről Beaumont Newhall fotótörténész a New York-i Modern Művészetek Múzeuma Photography, 1839-1937 című kiállítására reprodukciókat készített, melyekről később másolatok készültek. A lemezek már egy 1960-ban készült fénykép szerint is teljesen oxidálódtak és nem voltak látható képnyomok rajtuk. Az 1980-as években a Stadtmuseum fotókonzervátora a George Eastman House szakembereinek közreműködésével és a Newhall-féle fotók felhasználásával dagerrotip technikájú másolatokat készítettek.

2020. November 17., 22:11